LE FRANÇAIS PAR LES TICE
LIMBA FRANCEZĂ PRIN TIC
TEMATICA PROIECTULUI: |
|
OBIECTIVELE PROIECTULUI:
- Ȋncurajarea învăţării a cel puţin două limbi moderne pentru proofesori prin metode noi, interactive si prin integrarea mijloacelor TIC;
- Predarea unor materii non-lingvistice (DNL) într-o limbă de circulaţie internaţională, (ex. psihologia în limba franceză/engleză, geografia în limba franceză/engleză, matematica, chimia în limba franceză/ engleză).
- Diversificarea ofertei curriculare prin crearea de discipline opţionale noi;
- Crearea de platforme moderne (MOODLE) şi site-uri de predare/ evaluare la orele de limbi moderne;
- Ȋmbunătăţirea competenţelor informatice ale PROFESORILOR.
- Crearea de noi filiere prin studiul în regim intensiv al uneia sau mai multor limbi străine;
- Promovarea imaginii Liceului Teoretic "Nicolae Iorga" la nivel internaţional prin proiecte europene.
APEL INSTITUȚIONAL PENTRU SELECȚIA PARTICIPANȚILOR LA MOBILITĂȚI
CONFERINTA DE LANSARE OFICIALA A PROIECTULUI EUROPEAN, «FRANCEZA PRIN TIC»
Liceul Teoretic “Nicolae Iorga” Brăila a găzduit vineri, 11 octombrie 2019, Conferinţa de lansare oficială a unui nou proiect european, «Franceza prin TIC», cu nr. de referinţă: 2019-1-RO01-KA101-062462. Proiectul, finanţat prin Programul Erasmus+ al Uniunii Europene, face parte din Acţiunea Cheie 1 - Proiecte de mobilitate în domeniul educaţiei şcolare şi are o durată de 24 luni (01/06/2019 - 31/05/2021).
Obiectivul general al proiectului îl reprezintă modernizarea actului educaţional, prin integrarea tehnologiei în activităţile sale formale. Obiectivele specifice ale proiectului sunt: îmbunătăţirea competenţelor informatice ale cadrelor didactice, încurajarea învăţării a cel puţin două limbi moderne pentru profesorii de diverse specializări şi integrarea noilor tehnologii în predarea-învăţarea-evaluarea la ora de limba franceză.
Ȋn amfiteatrul liceului, elevii claselor de filologie şi profesorii membri ai proiectului au asistat la prezentarea tematicii şi obiectivelor proiectului. Coordonatorul proiectului, prof. Luminiţa Moldoveanu, menţionează că participarea unui număr de 6 profesori la cursuri de formare în cadrul unor instituţii cu tradiţie din Franţa, dar mai ales activităţile ce vor fi derulate pe baza acestor cursuri pentru toţi profesorii şcolii î anul şcolar 2020-2021, reprezintă un plus pentru echipa de cadre didactice de la «Iorga» şi implicit pentru elevii şolii. Mobilităţile vor avea loc în lunile iulie şi august 2020 în două centre lingvistice (furnizori de curs) din Franţa: Centrul Lingvistic Cavilam- Vichy şi Universitatea C.U.E.F. din Perpignan. Cursurile vizate se pliază obiectivelor specifice ale proiectului, acesta respectând Planul de Dezvoltare Instituţională a Liceului «Nicolae Iorga» şi sunt axate pe integrarea mijloacelor TIC în predarea - învaţarea limbilor străine, dobândirea de noi competenţe informatice în vederea unei mai bune exploitări a mijloacelor media la clasă dar, mai ales, încurajarea învăţării limbilor străine pentru cadrele didactice.
Obiectivul general al proiectului îl reprezintă modernizarea actului educaţional, prin integrarea tehnologiei în activităţile sale formale. Obiectivele specifice ale proiectului sunt: îmbunătăţirea competenţelor informatice ale cadrelor didactice, încurajarea învăţării a cel puţin două limbi moderne pentru profesorii de diverse specializări şi integrarea noilor tehnologii în predarea-învăţarea-evaluarea la ora de limba franceză.
Ȋn amfiteatrul liceului, elevii claselor de filologie şi profesorii membri ai proiectului au asistat la prezentarea tematicii şi obiectivelor proiectului. Coordonatorul proiectului, prof. Luminiţa Moldoveanu, menţionează că participarea unui număr de 6 profesori la cursuri de formare în cadrul unor instituţii cu tradiţie din Franţa, dar mai ales activităţile ce vor fi derulate pe baza acestor cursuri pentru toţi profesorii şcolii î anul şcolar 2020-2021, reprezintă un plus pentru echipa de cadre didactice de la «Iorga» şi implicit pentru elevii şolii. Mobilităţile vor avea loc în lunile iulie şi august 2020 în două centre lingvistice (furnizori de curs) din Franţa: Centrul Lingvistic Cavilam- Vichy şi Universitatea C.U.E.F. din Perpignan. Cursurile vizate se pliază obiectivelor specifice ale proiectului, acesta respectând Planul de Dezvoltare Instituţională a Liceului «Nicolae Iorga» şi sunt axate pe integrarea mijloacelor TIC în predarea - învaţarea limbilor străine, dobândirea de noi competenţe informatice în vederea unei mai bune exploitări a mijloacelor media la clasă dar, mai ales, încurajarea învăţării limbilor străine pentru cadrele didactice.
ACTIVITĂȚI PROIECT
Ȋn cadrul proiectului european Erasmus+ KA 101 "Le français par les TICE", cu nr de referinţă: 2019-1-RO01-KA101-062462, Liceul Teoretic "Nicolae Iorga" Brăila beneficiază de şase mobilităţi ce presupun participarea cadrelor didactice la CURSURI de FORMARE, propuse de instituţii de învăţământ de renume european: C.U.E.F. Grenoble, centru afiliat Universităţii Grenoble Alpes şi Cavilam Vichy - Alliance Française.
Astfel, în perioada 29 iunie – 3 iulie 2020, trei profesori ai liceului, de specialităţi diferite, vor urma în cadrul Centrului Lingvistic Cavilam Vichy - Alliance Française, module variate ca tematică, în vederea atingerii obiectivelor - cheie ale proiectului «Franceza prin TIC», dar şi a programulul de diseminare ulterior, care va începe în luna septembrie 2020 şi se va desfăşura pe parcursului întregului an şcolar 2020-2021. Modulele alese, »Intégrer les outils numériques en classe de français (tablettes, mobiles, etc.) şi «Techniques théâtrales en cours de français » propun activităţi interactive şi ludice în scopul regândirii demersului didactic în cadrul orelor de limbi străine şi experimentarea de metode noi prin contactul direct cu experienţa pedagogică a profesorilor participanţi din alte şcoli europene.
Ȋn perioada 13- 17 iulie 2020, alte trei cadre didactice ale Liceului Teoretic «Nicolae Iorga», vor urma un stagiu de Formare Continuă pentru profesorii de limba franceză, F.C.F.L.E., în cadrul C.U.E.F. Grenoble Alpes, Universitatea din Grenoble, organizat pe module şi ateliere având ca tematică utilizarea mijlocelor TIC în procesul de predare şi cel de evaluare la ora de limba franceză, învăţarea limbii franceze prin poveste şi prin exploatarea tehnicilor cinematografice, continuând astfel experienţa din zona filmului din cadrul unui proiect european anterior. Diversificarea metodelor didactice joacă un rol important în dezvoltarea competenţelor orale ale elevilor, în pregatirea acestora şi mai ales în obţinerea unor rezultate de excepţie la examenele DELF/DALF sau a probelor de evaluare a competenţelor lingvistice la limba franceză din cadrul examenului de bacalaureat.
PARTENAIRES
du 29 juin - au 3 juillet 2020
CAVILAM - Alliance française, 1, avenue des Célestins, 03206 Vichy, France «Notre passion, c’est enseigner le français»
https://www.campusfrance.org/en/resource/cavilam-alliance-francaise
Modules à suivre:
- Intégrer les outils numériques en classe de français (tablettes, mobiles, etc.)
- Techniques théâtrales en cours de français.
du 13 au 17 juillet 2020
C.U.E.F. Centre universitaire d'études françaises
UNIVERSITÉ de Grenoble Alpes, 1491, Rue des Résidences, 38610 Saint-Martin-d'Hères, France
https://cuef.univ-grenoble-alpes.fr/en/
Intitulé de la formation: FCFLE: Formation continue en Français Langue Étrangère
Modules:
1. La chanson en classe de FLE
2. Approche du théâtre en classe de français langue étrangère.
3. La grammaire en conte.
4. Ressources numériques (TICE) et applications en classe de FLE.
5. Le cinéma en classe de FLE.
ANUNȚ
Ca urmare a răspândirii noului Coronavirus (COVID-19), toate activitãțile proiectului Erasmus+ ”Limba franceză prin TIC”, cu nr. de referințã: 2019-1-RO01-KA101-062462, gestionat de Comisia Europeanã şi A.N.P.D.E.F.P., în care Liceul Teoretic Nicolae Iorga Brãila este coordonator, au fost reprogramate. Perioada de implementare a proiectului s-a prelungit cu 12 luni, până la 31.05.2022. Mobilitãțile profesorilor vor avea loc în perioada iunie-iulie 2021. Furnizorii de curs- partenerii noștri în proiect- sunt: C.U.E.F. – Université de Grenoble - Alpes şi Cavilam Vichy -
Alliance Française.
Pot fi consultate pentru detalii: ►site-ul liceului: http://www.ltnibr.ro/tice1.html la rubrica PROIECTE
►pagina F.B. a L.T.N.I.: https://www.facebook.com/ltnibr
►pagina F.B. a proiectului ”Le français par les TICE”: https://www.facebook.com/Le-fran%C3%A7ais-par-les-TICE1067615207352
Stagiu de formare pentru profesori
Īn perioada 5-9 iulie 2021, şase cadre didactice ale Liceului Teoretic «N. Iorga» Brăila, participă în cadrul Cavilam Vichy - Alliance Française, Auvergne, Franţa, la un Stagiu de formare pentru profesori, în vederea atingerii obiectivelor - cheie ale proiectului «Franceza prin TIC», cu nr. de referinţă: 2019-1-RO01-KA101-062462, finanţat de Comisia europeană. Proiectul vizeaza îmbunătăţirea metodelor de predare-evaluare prin integrarea mijloacelor TIC la ora de limba franceză şi perfecţionarea cunoştinţelor de limbă pentru cadre didactice de alte specializări, care doresc să propună opţionale cu predare bilingvă franceză- română în anul şcolar 2021-2022. Echipa de proiect L.T.N.I. este formată din cei doi manageri ai instituţiei, prof. Elena-Luminiţa Tudor şi prof. Elena- Laura Ion, împreună cu 2 profesori de limba franceză, Luminiţa Moldoveanu, coordonatorul proiectului şi Ionica Stupariu, Elena-Simona Doroftei - profesoară de informatică şi Vasilica Vargă, profesoară de socio-umane.
- Les outils numériques pratiques pour faciliter la vie du professeur;
- Comprendre la société française d’hier à aujourd’hui;
- Enseigner le français avec les 5 sens.
Mobilitate CAVILAM – VICHY Alliance Française, Auvergne, Franţa, 5-9 iulie 2021
Īn cadrul proiectului european «Franceza prin TIC», cu nr. de referinţă: 2019-1-RO01-KA101- 062462, ale cărui activităţi au fost organizate de CAVILAM – VICHY Alliance Française, Auvergne, Franţa, in perioada 5-9 iulie 2021, cei şase profesori ai Liceului Teoretic «N. Iorga » au participat la modulele: «Les outils numériques pratiques pour faciliter la vie du professeur», «Comprendre la société française d’hier à aujourd’hui » şi «Enseigner le français avec les 5 sens». Profesorii au învăţat să integreze aplicaţii şi resurce on-line în activitatea didactică şi au descoperit noi surse de motivare a elevilor în învaţarea limbii franceze prin intermediul inteligenţei emoţionale. Experimentarea unor activităţi complexe centrate pe registrele de limbă, modalităţile de îmbogăţire a vocabularului şi tendinţele actuale ale literaturii franceze comtemporane, a permis profesorilor să-şi reactualizeze cunoştinţele de cultură si civilizaţie. Au fost abordate şi aspecte ale vieţii sociale, economice şi politice din ultimele 12 luni din Hexagon.
Modulul «Les outils numériques pratiques pour faciliter la vie du professeur» a permis cursanţilor să cunoască aplicaţii şi site-uri – resurse autentice aplicabile la ora de limbi străine. Au accesat platforme didactice a căror finalitate o reprezintă învaţarea prin joc. Formatorul a prezentat o întreaga panoplie de site-uri si un număr impresionant de aplicaţii practice. Noul context educativ a amplificat practica învatămantului la distanţă iar platformele de învaţare moderne sunt un sprijin al profesorului în procesul de predare. Competentele vizate in invatamantul sec XXI sunt: Cea comunicativă, colaborativă, dezvoltarea spiritului critic şi problematizarea, competenţa creativă, inter şi pluriculturală. Cum putem găsi un echilibru între predarea in spatiul clasei şi cea on-line? Dorinta elevului de a învăţa depindeîin mare măsura de relaţia pe care acesta o are cu profesorul.
Cel de-al doilea modul, «Comprendre la société française d’hier à aujourd’hui » este o trecere în revistă a principalelor evenimente din societatea franceză a ultimilor 12 luni, precum : cel de- al II-lea tur al alegerilor municipale, demisia guvernului Edouard Philippe, incendiul criminal ( 18/07/2020) de la Catedrala Saint-Pierre-et-Saint-Paul de Nantes, redeschiderea procesului complicilor autorilor atentatelor de la Charli Hebdo, ploile torenţiale din Nisa ori decapitarea pe stradă în data de 16 octombrie 2020 profesorului de istorie, Samuel Paty, (47 ani). Alte subiecte de dezbatere : Limbajul adolescenţilor, franceza familiară şi argoul, mijloacele de îmbogăţire a vocabularului, sau noile cuvinte adoptate recent de Larousse.
S-a lucrat pe echipe, profesorii au fost puşi permanent în situaţii de învăţare, imersiunea în baia de limbă a fost totală.
Modul 3 : «Enseigner le français avec les 5 sens».
Obiectivele modulului:
. Diversificarea practicilor pedagogice apelând la cele 5 simţuri.
. Motivarea elevilor prin stimularea inteligenţei emoţionale.
. Să învăţăm să asociem limbajul diverselor simţuri.
Conţinuturi:
Predarea noţiunilor de vocabular devine mai atractivă prin asocierea cu diversele simţuri : mirosul, văzul, auzul, gustul şi pipăitul.
Obiectivele lingvistice precum însuşirea regulilor de gramatică, ameliorarea competenţelor de comunicare sunt în strânsă legătură
cu unul sau mai multe simţuri. O parte a modulului est consacrată iniţierii în franceza profesională - gastronomia franceză.
Conferinţă diseminare a Proiectului European Erasmus + “Le français par les TICE», nr. referinţă : 2019-1-RO01-KA101-062462
Amfiteatrul Liceului Teoretic “Nicolae Iorga” Brăila a găzduit luni, 6 septembrie 2021, prima activitate de diseminare a Stagiului «Cours pour professeurs», organizat de Cavilam -Vichy Alliance française, Auvergne, Franţa în cadrul proiectului european «Le français par les TICE », finanţat de Comisia Europeană. Deşi criza sanitară a întârziat derularea activităţilor proiectului şi a prelungit cu 12 luni perioada contractuală, realizarea fizică a celor şase mobilităţi, în perioada 5-9 iulie 2021, permite atingerea tuturor obiectivelor. În anul şcolar 2021-2022, echipa de proiect şi-a propus diseminarea tuturor activităţilor prevăzute iniţial la nivel local, judeţean şi naţional. Coordonatorul proiectului împreună cu cele şase cadre didactice membri în proiect au realizat o prezentare P.P.T. detaliată a celor 3 module: »Le français par les 5 sens », «Comprendre la société française d’hier à aujourd’hui». «Les outils numériques pratiques pour faciliter la vie du professeur», prin vizualizarea de podcast-uri, tutoriale, filme. Au participat toţi profesorii L.T.N.I.
Les outils numériques pratiques pour faciliter la vie du professeurhttps://www.youtube.com/watch?v=oja59_MNqxc (Tutoriel Sapark Adobe- Récits numériques)
https://www.youtube.com/watch?v=8GIueMb8dVU (Tutoriel Pixton- BDs en ligne)
https://www.youtube.com/watch?v=rPRlrrkRrG4 (Tutoriel Voki)
Activităţi de diseminare realizate în perioada
01/09/2021- 31/01/2022 în cadrul Liceului Teoretic «Nicolae Iorga»
Īn cadrul proiectului Erasmus + KA1, « Limba franceză prin TIC », cu nr. de referinţă: 2019-1-RO01-KA101-062462, al cărui beneficiar este Liceul Teoretic «Nicolae Iorga», au fost realizate activităţi de diseminare pentru elevii de gimnaziu şi liceu ai şcolii. Au fost aplicate chestionare de feedback elevilor iar analiza acestora a evidenţiat faptul că elevii au dobândit noi competenţe lingvistice, digitale şi sociale. Activităţile realizate stimulează colaborararea şi lucrul în echipă. Cursurile opţionale de limba franceză propuse în anul şcolar 2021-2022, «Cultură şi civilizaţie franceză», «Franceza prin cele 5 simţuri», «Limba franceză prin TIC» şi «Limba franceză prin teatru », sunt apreciate de elevi ca fiind foarte interesante, oferind deschidere culturală şi autonomie. Platformele de învăţare folosite la orele de limbi străine dezvoltă competenţele digitale şi oferă noi perspective asupra rolului limbilor străine, prin deschiderea oferită de transdisciplinaritate. Elevii au dobândit capacitatea de a opera cu diversele registre de limba franceză şi au conştientizat importanţa cunoaşterii a cel puţin două limbi de circulaţie internaţională. De asemenea, ei consideră că L.T.N.I. este o instituţie cu deschidere internaţională, iar parteneriatele Erasmus + au un efect pozitiv asupra abilităţii lor de a învăţa şi comunica în mod eficient. Din perspectiva cadrelor didactice implicate în proiect, beneficiile sunt reale şi multiple: şi-au dezvoltat competențele digitale prin utilizarea aplicațiilor educaționale (Geogebra, Livresq, Kahoot, Canva, Prezi) şi prin utilizarea Twinspace, prin crearea de întâlniri online, organizarea de conținut digital şi editare de conținut grafic, foto şi video. Au fost realizate activităţi practice moderate de profesorii membrii în proiect, cu elevii de gimnaziu şi liceu, în cadrul orelor de limba franceză, psihologie şi informatică, după cum urmează: a) aplicaţii pe platformele: Voki, Canva, Kahoot,Pixton, Emoji_icons, Wordart.com. la data de: 27/09/2021, 6.09.2021, 7.10.2021, 9.11.2021,20.10.2021, 7.12.2021,9.12.2 b) activităţi centrate pe lexic: 30 ore pe platformele: TV5 monde, audio-lingua, portrait_chinois.com. Adobespark; c) elevii ai creat un blog personal si un avatar pe platformaToonDoo şi au realizat prezentări de diapozitive.
II.Ȋn oferta 2022-2023, au fost aprobate următoarele CDŞ-uri: "Franceza prin TIC", pentru elevii clasei a-VII-a "Limba franceză prin media", pentru elevii clasei clasei a -X-a D; "Cultură şi civilizaţie franceză" pentru elevii clasei a-XI-a A; " Limba franceză prin teatru", cls a-VI-a
III. Materialele cursului au fost distribuite profesorilor de franceză, dupa cum urmează: 15.10.2021- prezentarea stagiului în cadrul Cercului Judeţean de limba franceză ; 15.11.2021- prezentări PPT, PODCAST-URI şi difuzarea materialelor către responsabilii cu proiectele europene din scolile şi liceele brăilene.
Ressources authentiques et didactisées
https://www.leplaisirdapprendre.com
https://savoirs.rfi.fr
https://langue-francaise.tv5monde.com
https://audio-lingua.eu
www.emoji.com/fr/emoji_icons
https://wordart.com
https://www.portrait-chinois.com
https://www.canva.com
https://www.pixton.com/
www.rebus-o-matic.com